الكلاب لا تأكل الشيكولاتة

كتاب الكلاب لا تأكل الشيكولاتة

كتاب الكلاب لا تأكل الشيكولاتة

تأليف: عمر طاهر

مقدمة عن الكتاب :

قبل أن ينفرد بالكتاب يشترى الشيكولانه التى يحبها من "أون ذا رن" مع كوب كبير من الأمريكان كوفى بدون لبن ويجلس على أقصر سور مطل على النيل يستمتع بمزيج القهوة والشيكولاته ويتمنى لو أن كل الاختراعات فى العالم لها مثل هذا الطعم يذوب فى المزيج وهو يقول لنفسه : إن كل اختراعات البشرية مجتمعة لا توازى عبقرية اللحظة التى اخترع الله فيها شجرتى الكاكاو والبن بل إن البشرية يمكنها أن تكتفى بهما فتخرج منها الطاقة والطعام وتبنى بخشب أشجار الكاكاو بيوتاً عظيمة وتصنع من زبدته ما يكفى من دهن لإشعال مئات القناديل وتداوى بالكافيين الموجود فى البن أرق الروح وحزنها سيكون حساء الكاكاو رفيقاً مدهشاَ يفى عشاء الأيام الباردة وستكون حبات البن الخضراء شهية عندما تنضج على النار مع لحم الطيور سيغرق العالم فى يقظة البن وبهجة الشيكولاتة وهكذا يمكن أن يتفرغ على أكمل وجه للمهمة الأصلية له على الأرض .. 


بعض الاراء من Goodreads 

الكلاب لا تأكل الشيكولاتة .. عمر طاهر . 
عمر طاهر _ كالعادة _ عنده القدرة انه يخرجنى _بالعافية _ من اى موود انا فيه لموود اضحك فيه وبصوت عالى كمان.. عيبه الوحيد _ على رأيى ابويا _ انه زملكاوى .. :D
الكتاب متقسم _ضمنيا _ ل 3 اقسام .. قسم يمثل حوار الكاتب مع الصديق الحكيم والوهمى برما .. بياخد منه نصايح وبيسأله اسئلة فلسفية وما الى ذلك .. وقسم عبارة عن قصص قصيرة جدا وقسم تالت عبارة عن مقالات مفيهاش من " برما " غير عنوان المقال..

فى كام فصل عجبونى جدا فى الكتاب .. منهم فصل ( انت مش انت وانت بتنتخب ) اللى اتكلم فيه على سوء الخيارات وانك تراجع نفسك فى كل قراراتك وانك تعترف بخطأك ومتكابرش لما تغلط وتدافع عن فكرتك عميانى كده .!
مقالات تانية عجبتنى اللى بيطلب فيها من صديقه "برما" نصائح للزوجين ..اراء " برما " عجبتنى اوى بصراحة .. دماغه متكلفة برضو 
عجبنى كمان مقال بعنوان ( برما وبذور لم تلتق يوما بالزهور التى اصبحتها ) .. الكاتب بيذكر فى المقالات دى اقوال المشاهير اللى بتدعوا للتفاؤل والكفاح عشان توصل للهدف .. بدأ الكاتب بالكلام عن السعادة وازاى توصلها وبعد كده بدأ يتكلم عن احتماليات الفشل وازاى ان الفشل محطة لازم هتعدى عليها والا مش هتتعلم حاجة .. بيتكلم بعد كده عن انك تستعمل خيالك وازاى ان الخيال ده ممكن يفتحلك ابواب انت حاسسها مقفولة .. 
الكتاب فيه شوية مقالات قرأتها _منفصلة _ زمان ومع ذلك استمتعت بيها تانى لما قرأتها ... 
يستحق 4 نجوم بجدارة 



منذ أن عرفت أن عمر طاهر هو صاحب الكتاب .. على الفور ادركت ان التقييم سوف يكون " عشرة على عشرة"
ولكن عندما قرأت الكتاب .. ادهشني رغم بساطته
فهو :
1- ابهرني بطريقته من دمج اللغة العربية الفصحى بالعامية المصرية 
2-شرح أدق التفاصيل كما في صنع " الطعمية مثلا "
3-الطابع الديني الغالب 
4- 50% من الكتاب كان يتوافق مع استاتيوس هاتي الفيسبوكية
5- يحتوي على عدد من القيم والمبادئ الهادفة الهادئة " مثل الناس الي ملهمش لزمة .. ولزمتهم في حيتنا "
الكتاب رائع 
اه .. نسيت .. عمر طاهر زملكاوي :D






لتحميل كتاب الكلاب لا تأكل الشيكولاتة

عبر الرابط التالي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

للتسجيل فى الموقع

أتصل بنا

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *