فلوماستر أبيض

كتاب فلوماستر أبيض

كتاب فلوماستر أبيض

تأليف: محمد إبراهيم

مقدمة عن الكتاب :

ديوان فلوماستر ابيض للشاعر محمد ابراهيم حيث يقدم لنا الشاعر الموهوب في الشعر العامية مجموعه من اشعارة الرائعه في ديوان فلوماستر ابيض , فلوماستر ابيض الذي نال كثير من الاف القراء الذي استمتعوا بقراءة الديوان حيث يتميز اسلوب الشاعر بالسهولة التامة التي تدخل القلب مباشرة , يتكون الديوان من اشعار عامية من كتابات الشاعر محمد ابراهيم نتمني ان تنال اعجابكم.



بعض الاراء من Goodreads 

طيب أنا لسة مخلص قراية الديوان .. بعيدا عن إنك وعدتني مرتين تلاتة إنك هتديني نسخة موقعة وكنت بتنفضلي بس أنا كان لازم أشتريه وأقراه ..
النجمتين اللي إديتهم واحدة للغلاف لأنه عاجبني .. وواحدة لأن في تلات أربع قصايد عجبوني جدا وأنا مش واحد من الفانز فهقول واوو وتحفة وكدا، ولا خبير وناقد بس بحكم إني ليا في الشعر وبكتبه فبعرف أقيمه كويس، الديوان كمجمل في كذا نقطة ضعف:

أولهم التكرار الشديد للأفكار، تقريبا الديوان كله فكرتين أو تلاتة مش أكتر من كدا غير إن انت بتستخدم نفس الألفاظ والمصطلحات مع تغيير بسيط فيها، وده ضعف مش شطارة، الشطارة انك تستخدم ألفاظ وكلمات كتير بشكل مختلف، مش إنك تلف وتدور بنفس المصطلحات والكلمات والتعبيرات .. يعني لو حبينا نلخص ال 160 صفحة ممكن يتلخصوا في 15 صفحة بس بسبب نقطة التكرار .. والمشكلة دي أنا شايف انها بسبب قلة القراءة من وجهة نظري المتواضعة .. أنا حسيت إنك راصص طوب والشعر مش رص طوب

الحاجة التانية إن إنت مخلي القافية غالبة علي الفكرة ودي حاجة يعني لما حد لسة بيقول ألف باء شعر بيبعتلي حاجة بعلقله عليها مينفعش تيجي منك .. أنا في حاجات بقف أدامها وبقول: "طب دي أيه لازمتها هنا أصلا يعني هو حاططها بس عشان يعمل قافية .. بص عامة القافية علي أد ما مهمة لودن المستمع علي أد ما بتبوظ الدنيا لو معرفتش تستخدمها صح 
دول أكتر عيبين بالنسبالي زاضحين أوي مخليين الديوان مش علي المستوي اللي اتعمل علي الضجة دي كلها 
في بقي حاجات عجبتني بس يعني حاجات فردية كدا وأكترهم رسايل السما السابعة والكنز في الرحلة
لكن في نقطة تانية برضه إن محمد إبراهيم نضج كتير عن السنة اللي فاتت مثلا شعريا يعني فيارب تجربتك الجاية تبقي أفضل ويوفقك 


عن can الكوكا المتخانق 
مع طبق الفول في التلاجة 
عن طعم رغيف العيش لما 
يحضن حتت الجبنة الرومي 
إحدى الأبيات في هذا الكتاب الذي سُمى زوراً وبهتاناً ديوان شعر 
وكما هو واضح تتجلى عبقرية الكلمات فيه والتي تعجز شياطين وادى عبقر أن يأتوا بمثلها 
لا يسعني أن أقول شيئا تعقيبا على هذا الكتاب سوى فلترقد الكلمات الجميلة في سلام 
فهذا الكتاب قد شيع الشعر إلى مثواه الأخير .




لتحميل كتاب فلوماستر أبيض

عبر الرابط التالي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

للتسجيل فى الموقع

أتصل بنا

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *